Komunikacja
W Jaworznie pasażerowie podróżują elektrobusem
Po ponad dwóch latach testów jaworznickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej stało się właścicielem polskiego autobusu zasilanego prądem. Za kilka lat ulicami miasta ma ich jeździć ponad dwadzieścia.
- Takie pojazdy to przyszłość. Polska musi się dostosować do norm unijnych i ograniczyć emisję zanieczyszczeń także w transporcie zbiorowym. Obok Jaworzna do dziś podobne rozwiązania są stosowane na razie tylko w dwóch miastach w Polsce. To Warszawa i Ostrołęka - mówi Wiesław Cieśla, pełnomocnik zarządu firmy Solaris.
Jaworznicki autobus elektryczny jest niskopodłogowy i ma specjalną rampę dla wózków inwalidzkich. Może pomieścić 80 osób (ma 30 miejsc siedzących). Pasażerowie doceniają nowy nabytek PKM nie tylko za to, że jest ekologiczny, ale przede wszystkim cichy. Klimatyzowany pojazd ma Wi-Fi, gniazda USB i monitoring. Kierowcy podkreślają też, że bardzo płynnie się go prowadzi, bo nie ma skrzyni biegów.
Zamiast tankować, trzeba go doładowywać dwa do trzech razy dziennie. Specjalna ładowarka jest na zajezdni, a we wtorek na osiedlu Stałym oficjalnie otwarto też stację szybkiego ładowania. Zasilanie odbywa się za pomocą pantografu.
- Elektryczny autobus kosztował 1,7 mln zł. Wzięliśmy na niego kredyt energetyczny. Od 2017 roku spodziewamy się dostawy kolejnych. Ma ich być od 20 do 25 - wyjaśnia Zbigniew Nosal, prezes zarządu PKM w Jaworznie.
Na sfinansowanie zakupu przedsiębiorstwo planuje pozyskać fundusze unijne.
Komentarze
3 komentarzy
Jaworzno już wielokrotnie pokazało jak robi się ciekawe projekty czy inwestycje. Począwszy od biblioteki, przez infrastrukturę drogową do oświetlenia ulicznego. Brawa Jaworzno. Coż można robić PR miasta w taki sposób a można też prościej wsiadając za kółko na bańce!
Bardzo dużo rzeczy większych, mniejszych można zdziałać, ale........ TRZEBA CHCIEĆ!!!
Fakt bajery typu ładowanie telefonu czy laptopa przez USB, internet przez WiFi, klimatyzacja, drzwi otwierane z przycisku przez pasażera, biletomaty w autobusach i monitory w autobusach i na przystankach podjące czas przyjazdu, noi przedewszystkim nowy tabor to duże plus w Jaworznie noi pierwszy elektryczny, ale może warto także napisać że na rodzimym podwórku w ZKKM są autobusy na gaz CNG (nie mylić z LPG) co także jest ekologiczne i nie za często spotykane w Polsce oraz że w Trzebini na Transgórze jest o ile się nie mylę druga w kolejności powstawania stacja CNG w Polsce - przydały by się automaty biletowe - czy jak w Jaworznie karta którą się doładowuje.