Bobrek
Objazd zacznie się w Bobrku
- To trzecia co do wielkości tego typu inwestycja w Małopolsce - mówił marszałek Marek Sowa podczas podpisania umowy na budowę obwodnicy Oświęcimia. Wlot z drogi wojewódzkiej nr 933 będzie w sołectwie koło Chełmka w okolicy kościoła.
W czwartek dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Marta Maj i prezes zarządu Przedsiębiorstwa Wielobranżowego BANIMEX sp. z o.o. Andrzej Banaszek podpisali umowę na realizację tej inwestycji. W spotkaniu wzięli również udział przedstawiciele samorządów: prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut, burmistrz Chełmka Andrzej Saternus oraz starosta oświęcimski Zbigniew Starzec.
W czerwcu 2014 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, która ostatecznie określiła warunki realizacji projektu. We wrześniu ogłoszony został przetarg nieograniczony w systemie „zaprojektuj i buduj". Wystartowało w nim 11 wykonawców, a najatrakcyjniejszą ofertę - czyli ponad 95,5 mln zł - zaproponowało Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX Sp. z o.o.
- Dzięki obwodnicy Oświęcim uzyska sprawne połączenie m.in. z Krakowem, miejscowościami sąsiadującymi ze stolicą Małopolski oraz aglomeracją górnośląską poprzez autostradę A4. Obwodnica wyprowadzi ruch z centrum miasta, co wpłynie na podniesienie bezpieczeństwa i jakości życia mieszkańców - powiedział marszałek Marek Sowa. - Inwestycja jest też kolejnym impulsem do rozwoju Miejskiej Strefy Aktywności Gospodarczej „Nowe Dwory" w Oświęcimiu, gdzie działa m.in. firma Synthos.
Na inwestycji zyskają nie tylko mieszkańcy miasta i okolicznych miejscowości, ale też turyści, którzy przyjeżdżają do Oświęcimia, by odwiedzić Państwowe Muzeum Auschwitz - Birkenau. Poprawi się nie tylko dojazd, ale też znacznie rozwinie się sektor usługowy, gastronomiczny i hotelarski w tym rejonie Małopolski.
- Warto podkreślić, że projekt ma pełne przyzwolenie społeczne. Otrzymaliśmy pozytywną decyzję środowiskową i nikt nie zgłaszał negatywnych uwag co do tego projektu. Mieszkańcy regionu czekają na tę inwestycję - stwierdziła dyrektor ZDW w Krakowie Marta Maj.
Projektowana obwodnica Oświęcimia stanowi połączenie między drogą wojewódzką nr 933 a drogą krajową nr 44. Zakres prac obejmuje powstanie: pięciokilometrowej drogi, chodnika i ścieżki rowerowej o długości ok. trzech kilometrów, mostu na Wiśle wraz z wiaduktem kolejowym oraz pięciu rond.
- Projekt będzie realizowany przez trzy lata, od 2015 do 2017 roku, a jego całkowita wartość to ponad 120 mln zł - przypomniał gospodarz regionu Marek Sowa.
Kwota ta obejmuje koszty robót budowlanych, odszkodowań za przejęcie nieruchomości pod budowaną trasę oraz pozostałe koszty związane z zarządzeniem i promocją projektu. Inwestycja planowana jest do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020 przy dofinansowaniu unijnym na poziomie 85% wartości zadania.
Obwodnica miasta Oświęcim jest elementem szerszego projektu pn. Droga Współpracy Regionalnej. Docelowo przewiduje się wykonanie trasy tranzytowej łączącej miejscowości Oświęcim - Chełmek - A4 (węzeł Jeleń) - Jaworzno.
W budżecie Województwa Małopolskiego na rok 2015 największy udział w wydatkach mają inwestycje związane z transportem i komunikacją. To 499 mln zł, czyli 42,2% ogółu wydatków.
Komentarze
4 komentarzy
Znowu wzrośnie nam dług, a pociągi do Oświęcimia pewnie znowu zwolnią. Priorytety lobby paliwowego.
A obwodnica Trzebuni znowu w lesie. Brawo Adamczyk, brawo Szczurek, Duda itd................................
I znowu brak jakiegokolwiek szkicu przebiegu drogi.